casper-tycho.reismee.nl

De oostblok

Vandaag was het plan om naar Bratislava in Slowakije te gaan, een uurtje met de trein of auto, we gingen in delen ernaar toe, Glenn, Rik, Tycho, Melissa en ik met de auto en ThijsD, ThijsT en Sigudur met de trein. Vroeg opstaan dus en de dag in de stad spenderen. Het plan was om ze te ontmoeten in Bratislava, maar de mobiel van ThijsT was helaas uitgevallen en hebben ze hun eigen avonturen los van ons moeten beleven. Naar Bratislava was een aparte reis, dikke snelwegen waarop gecrossed mag/kan worden. In het land aangekomen en dicht in de buurt van de stad werd het al snel duidelijk dat het daadwerkelijk een oostblokland is, we zagen een 'klein' stadje met alleen maar betonnen flats. Geen winkel, geen centum, niks. Alleen maar betonnen flats. Vervolgens kwamen we in de buitenwijken van Bratislava terecht, een plek waar je niet snel gevonden wil worden. De huizen waren vervallen en stortte bijna in elkaar, de mensen liepen langs/op de snelweg met winkelkarretjes en allemaal in trainingsbroekjes en sweaters met een opgeschoren kop. Eenmaal in de stad werd het half beter, er kwamen mooiere huizen tevoorschijn maar lang niet allemaal in een betere staat dan we hiervoor hadden gezien. Uiteindelijk de auto in de buurt van het centrum en het treinstation gezet en we zijn begonnen met wandelen. Bijna alle winkels waren dicht, maar we konden gelukkig wel ergens nog even een kopje koffie drinken om de dag goed te beginnen. Wat als eerste op onze lijst stond en wat ons was aangeraden door onze duitse lerares Brigitte, de shoppingmall. Goedkoop leuke dingentjes. Dus wij op naar de mall waar ieder wat wils had, zo hebben Tycho en ik een vest en trui gekocht, Rik goede freestyle snowboard schoenen gekocht en Melissa make-up. Vervolgens nog genoten van het uitzicht op de Donau en daarna lekker door de stad gewandeld en wat oostblokse cultuur opgesnoven, zo waren vrijwel alle prullebakken overvol en bijna alle huizen vervallen, ondanks dat het dus een beetje een vervallen stad was het er wel mooi en was de huizenbouw, voor zover behouden, ook zeker een mooi aanzicht. Er waren ook hele bizondere dingen te zien, zoals een 'zwembad' midden in het park en een licht blauw/turquoise kerkje tussen de grote flats. Het parlementsgebouw was ook een mooi gezicht gezien het een prachtig wit gebouw was, waarbij alles spik en span was, tegenover de vervallen buurt eromheen. Ook was er een loopbrug over de wegen te vinden en zo waren er dus verscheidene mooie en bizondere situaties, gebouwen en structeren te vinden in de stad. De andere drie zijn ook wezen 'cruise' door de stad en hebben zo hun eigen dingen meegemaakt. Op het einde hebben we nog één biertje, halve liter voor 1.35eu, gedronken in een pure oostblokcafe, met tientallen flessen wodka aan de muur. Toen we vervolgens bij de auto aankwamen was er ontzettend veel politie, er zouden namelijk zigeuners gaan demonstreren, maar het enige wat wij zagen waren 10 kerels met vlaggen en een microfoontje en een gitaartje die een beetje protest liederen aan het brabbelen waren, de politie stond er dan ook niet al te sirieus bij, gezien ze in groepjes met elkaar stonden te praten en meerdere rustig een sigaretje aan het roken waren. De terugreis verliep ook weer soepeltjes en thuis hebben we nog even lekker gegeten.

Het was dan eindelijk zover, de zaterdagavond in Wenen en dus gingen we met de hele ski en snowboard groep gezellig een drankje doen en een spelletje spelen. Niet in ons appartement,, maar bij hun, aangezien wij niet al te blije onderburen hebben. Het was erg vermakelijk om eens gezellig met z'n alle te zitten en met elkaar te lachen. Ze hadden een ontzettend groot appartement, aangezien er één appartement was voor iedereen. Het mocht dan wel groot zijn, maar ze hadden een redelijk kleine eettafel, toch wel een beetje appart. Maar ze hadden wel een hele fijne bank om op te ontspannen. Afijn, zoals ik al zei hebben we het erg gezellig gehad tot het einde, toen we net van plan waren om uit te gaan. Er was namelijk een groepje van drie mensen die een beetje op zichzelf waren, twee jongens en één meisje. Zij waren van plan om naar een feest te gaan, maar net buiten het appartement bleek het toch niet helemaal goed te gaan met het meisje. Dus werd ze weer naar boven gebracht en op het bed gelegd. Het was duidelijk dat ze te veel gedronken had en het moest uitspugen en de roes moest uitslapen. Vervolgens zijn we met z'n alle naar club Level 7 gegaan omdat er een hiphop/dubstep/electro/dnb feest zou zijn. Aangekomen was het ook nog eens lastig om binnen te komen aangezien er 'te weinig' meisje bij waren, we waren namelijk met 6 jongens en 4 meisjes. Na een tijdje te wachten te rustig te praten met de uitsmijter konden we dan eindelijk naar binnen, om vervolgens 20 minuten in de rij te staan om de jassen op te hangen. Binnen gekomen in de club was het overspoeld met gangstertjes en gespuis en werd er alleen maar RnB gedraaid, maargoed we waren er nu toch en hadden entree betaald, dus waren we ook van plan om er wat van te maken, dit lukte ook redelijk ondanks het feit dat een biertje 4 euro kostte. Het was gigantisch heet in de club en uiteindelijk was iedereen helemaal gesloopt. De reis terug was ook nog wel interresant aangezien we een redelijk deel van Wenen hebben gelopen, goed om alvast een beetje te ontnuchteren voor het slapen gaan. Thuis gekomen nog even een lekker broodje ham/kaas gemaakt wat ik niet door me strot kreeg aangezien het te droog was, dus nog maar even in de koelkast geknald voor de volgende dag en heerlijk m'n bedje in gedoken.

Stay up to date, eet geen gele sneew

Casper & Tycho